Logboek 2025
Rennie-killer
Maandag, 10 maart 2025
Kota Kinabalu.
Eindelijk komen we elkaar weeer tegen in de schier oneindige Pacific. René weet van onze aankomst in Miri en vaart met een omweg naar Kota Kinabalu om ons te ontmoeten. Het weerzien is allerhartelijkst en voelt als een soort thuiskomen. De Blue Spirit en de Queen B liggen weer naast elkaar en van begin afaan gedragen ze zich als buddy schepen. Voordat de lijnen vast liggen, een ankerborrel en al snel sluiten Peggy en Peter zich aan. Lekker bijpraten en te weinig tijd om elkaar alles te vertellen.
Vanochtend informeren bij de havenmeester of we naar de immigratie moeten en dat wordt direct bevestigend aangegeven. Ik laat de twee mogelijkheden van immigratie departement zien en de man wijst me de bovenste locatie aan. !5 Kilometer verder komen we bij een groot gebouw waar we al snel aangegeven wordt dat we verkeerd zijn en moeten 8 kilometer terug om bij de havenimmigratie in te klaren. De Grab brengt ons en in een vrij klein kantoor worden de papieren snel ingevuld en doorverwezen naar de douane. Bij de douane horen we dat het niet nodig is, maar wel bij het verlaten van de haven. Lekker duidelijk en het vertrouwen in de informatiegevers daalt naar punt nul.
Toch voelt het vrij dat we schijnbaar van de papierwinkel af zijn en gaan samen winkelen in een warenhuis. Een hapje eten bij een foodstore waar de braised beef een eeuwigdurend boeren oproept. Het vlees is vet en probeer zoveel mogelijk de magere stukjes eruit te vissen maar dan toch nog, blijft mijn maag een Rennie-killer. Daar is geen medicijn tegen opgewassen.
Terug aan boord haal ik de diverse gereedschappen uit de kast om het tweede raampje uit zijn oude kit te trekken. Duidelijk sporen van lekkage en wordt enthousiast van het gevoel van “lek boven water”. Ineens zie ik dat de Blue Spirit aankomt varen. Een uur te vroeg dan aangegeven maar dat mag de pret niet drukken. In de kuip worden de verhalen verteld en gaan nog snel samen een duik in zwembad maken om de avond samen aan de tafel in de havenbar door te brengen. We zijn weer samen, samen voor de verdere avonturen en belevenissen.
Met een paraplu douchen
Zondag, 9 maart 2025
Kota Kinabalu
Met een paraplu douchen om te voorkomen dat je haar nat wordt. Het zijn van die momenten die je glimlach op je gezicht tovert, het maakt je dag mooier. De appartementen zijn vooral door chinezen gereserveerd. We vinden allemaal wel wat van de anderen, ik spot graag mensen en probeer te raden waar ze vandaan komen. dit is een resultaat van ervaring en vooroordelen maar soms kun je er ook niet omheen.
Vanochtend op tijd naar de Gaya markt die maar één keer per week is en aanbevolen als een toeristische attractie. Tja, wat is er bijzonder aan dan veel zondagochtend ontspannen mensen die slenterend langs de kraampjes gaan. Een soort van Luikse markt, puppy’s, vogeltjes en vissen. Veel kleding, enkele wapens zoals handbogen en katapulten, kruiden en groenten. Leuk en rustig maar bijzonder is het niet. We zoeken naar een koffie bar en treffen een mooi koffiehuis waar de koffie werkelijk niet te drinken is. Gewoon laten staan en de bediende biedt aan om de koffie in te pakken om mee te nemen. Bedremmeld moet ze aanhoren dat de koffie niet te drinken is.
De middag is vrijgemaakt om te klussen en maak 1 raampje los die veel waterschade heeft veroorzaakt aan het hout wat tussen de twee wanden zit. Drogen en met nieuwe kit terugplaatsen. De klus is geklaard maar begrijp nu wel dat ik nog 9 raampjes heb te gaan.
In het zwembad de klamme warmte van de huid spoelen en kijk met grote verwondering naar de onhandige Chinese mensen in een zwembad. De meeste chinese mensen kunnen niet zwemmen en het is soms komisch te zien hoe ze vastgesnoerd zitten in een reddingsvest die zelfs gevaarlijk zijn omdat ze de kans geven om uit te schieten en hebben geen kraag zodat bij struikelen de mogelijkheid daar is dat ze met het gezicht onderwater komen in plaats dat het vest automatisch omdraait naar een veilige rugligging in het water. Een vorm van vakidiotie.
Een romantisch diner in een chinees restaurant en op het dakterras een prachtig uitzicht over de baai. Via de app horen we dat René niet ver meer weg is en verwachten hem morgen. We kijken er al naar uit.
Ware kunsten
Zaterdag, 8 maart 2025
Kota Kinabalu
Ontspannen uit bed zonder een klok die me maant. Tijdloos opstaan en rustig ontbijten. Een voornemen om niet te veel te doen en de klussen nog even de klussen te laten. De Filipijnse markt staat beschreven als één van de hoogtepunten in Kota Kinabalu en bestellen de Grab. De eerste keer van het resort af richting de drukte van de stad en worden bij een aantal markthallen vlak bij het water afgezet. De vissersschepen zijn hun lading aan het lossen, de motoren staan stand-by, vissers liggen in een hangmatje te slapen, anderen staan te roepen op de kade. Kortom een gezellige bedrijvigheid en de vis wordt op grote stenen tafels uitgestald en verkocht. Visverkopers die met hun messen ware kunsten uithalen door de vis in een vast patroon met een soort hakmes te fileren. Bijzonder om te zien en raken tijdens de show aan de praat met een chinees echtpaar. Hallen vol met groeneten, stalletjes vol met gedroogde visjes en garnaaltjes opgestapeld in torenhoge bergen wachtend om bereid te worden in de nasi goreng. In een andere hal treffen we de kleding verkopers en souvenirs. Muziekinstrumenten gemaakt door inlanders. Een soort mondharmonica met een kalebas aan de onderzijde. Ik vraag me af waarvoor dit instrument gebruikt werd want ik krijg er geen bijzondere noot uit.
Om de stad te verkennen lopen we richting het resort en passeren een paar grote warenhuizen die opgezet zijn met een bijna hetzelfde concept. Overal een Kentucky Fried Chicken, Sushi Suzie, Mac Donalds, Mr DIY en heel veel telefoonhoesjes. Wat is de wereld verandert in korte tijd en zijn de accessoires voor telefoon en de telefoons zelf een soort eerste levensbehoefte geworden. Terugwandelen richting de boot is een hele opgave want de voetpaden houden soms ineens op en je merkt dat lopen hier geen favoriete bezigheid is op deze kokendhete breedtegraad. In de supermarkt vinden we eindelijk een paar flessen sodawater en lopen via een zijpad van de snelweg terug naar het resort.
In het zwembad een verkoeling en het begint weer eens te regenen. De natte periode blijkt ingetreden te zijn maar er valt wel meer regen als normaal en dat was in Miri ook het geval. De kasten worden weer vochtig en ben nu zeker dat de raampjes in de kajuit lekken. Een nieuwe klus voor morgen als het droog wordt.
Tropische verrassing
Vrijdag, 7 maart 2025
Tiga. - Kota Kinabalu
Wat een heerlijke nacht op het anker. De natuur is één met de omgeving, het water rimpelt zacht door een briesje. Het groen in de verte, de witte wolken die aan de bergen likken, een soort van stoom tegen de berghelling. Dit is een wondere wereld in tegenstelling tot mijn vroegere beleving. De tropen hebben een wat nare klank gehad in mijn herinnering maar hier valt het wel mee. Beeldvorming uit mijn jeugd veroorzaakt door de boeken en leraren die de tropische ziektes beschreven, de vijandige omgeving vol hitte, vochtigheid, malaria en knokkelkoorts. De wilde beesten, ondoordringbaar oerwoud, de verzengende hitte. Dit gevoel is veroorzaakt door de taal en geschrift. Niet voor niks is de uitdrukking: in de tropen wegkwijnen, tropenjaren, tropenrooster, de tropen in je kop hebben. Hella Haasse en Multatuli beschrijven de tropen als een plek van mysterie, onbegrip en onrechtvaardigheid. Dan beschouw ik het hier als een tropische verrassing.
De ankerlier doet weer eens vervelend en denk dat de koolborstels vastgeroest zitten. Langzaam komt de lier opgang en hier is weer eens spraken van rust roest. En zeker in deze omgeving. Mijn gereedschap is verroest, de ijzeren versteviging in de horren zijn kapot geroest, het stalen membraampje van het alarm is verroest, contactslot zit vast. Je kunt niets van ijzer hebben of je hebt een handvol ijzeroxide in je handen. De ankerketting heeft een aantal gemene roestplekken gekregen.
Met een handje hulp erbij haalt de lier het anker binnen en trek het zeil omhoog om te zien of de wind sterk genoeg is om de komende 28 mijl te overbruggen naar de haven Kota Kinabalu. Helaas blijft de snelheidsmeter op 2 mijl hangen en houd de motor erbij. Een mooie tocht maar in de verte zien we regenwolken opbouwen en komen vlak voor de haven in een regenbui. Bertus, komt weer eens op de plaats van bestemming, en dan regent het per definitie. Deze keer is er geen houden aan en geraken in een heuse moesson bui. Drijfnat landen bij de steiger, waar het havenpersoneel met paraplu ons opwacht. Inchecken bij de haven waar we een havenmeester treffen met enige humor en krijgen alle informatie. We zijn binnen en wanen ons in een totale onverwachte wereld. Olympisch zwembad met tropisch waterparadijs, golfclub, bowlingbanen, tennisbanen, lounge ruimtes en een echt jachtclub met tafeltjes uitkijkend over de jachthaven. Voor Maleisische begrippen is het duur, voor ons als Nederlanders een prima betaalbare haven en zeker met al die mogelijkheden.
We drinken een ankerbiertje op het terras, de regen neemt met het uur in kracht toe, plassen onstaan op de trappen en op de boulevard, wij verhuizen van tafel vanwege het spatwater maar nemen de tijd om beter weer af te wachten, met een prima diner.
Men werpe zijn anker in een olieveld
Donderdag, 6 maart 2025
N 05° 00’ 192 E 114° 27’ 420 - Tiga.
Wat een activiteit en industrie in deze hoek van de wereld. De olievelden zijn gemakkelijk te bereiken, in wateren van hooguit 15 meter diepte. Brunei is als Sultan-staat rijk geworden en Sarawak moet het grootste gedeelte van de winst afstaan aan de regering in West Maleisië. Dit is één van de pijnpunten die Sarawak heeft want sinds Singapore zich afgescheiden heeft, en Brunei, hebben deze kleine staten de economische welvaart flink mee gehad terwijl de federatie de winsten van Sarawak en Sabah afromen richting het al rijkere West-Maleisië. De Sarawak federatie blijft duidelijk achter in rijkdom vanwege de contributie.
Verbazing, de wind zet even lekker door en kunnen zelfs zeilen. Van kwart over twee tot kwart voor zes hebben we de wind in de zeilen en kan de motor uit. Een goede kans om het peil van de koelvloeistof te meten en deze blijkt mooi aan peil staan.
Zeilend, ruisend water in een soort van laan tussen de lampjes van de series olieplatformen. De witte loper is voor ons gelegd. De kans om te zeilen doet zich weer voor om kwart over negen maar deze blijft niet lang aan. Toch is dit een mooi moment om te ontbijten, zonder het gedram van het motorgeluid. De kokendhete zon maakt de omgeving zoals kuip en de kajuit tot plekken die weinig kleding dulden en toch moeten we oppassen om niet te verbranden. Uit de zon blijven en veel water drinken. Omdat de motor zoveel gebruikt is zijn we flink opgeschoten maar kunnen de Sutera haven niet bereiken tijdens daglicht zodat besloten wordt om een luxe tussenstop te organiseren. Een eiland Tiga ligt op weg naar Kota Kinebalu en gooien het anker uit bij een resort. Natuurlijk tijdens een flinke regenbui. Ik bedenk me in deze streken: Men werpe zijn anker in een olieveld.
De avond in de kuip, zwemmen rond de boot, heerlijk douchen met buitenwater en vroeg naar bed want ik heb de laatste 36 uur maar 1,5 uur geslapen.
Snelle klok
Woensdag. 5 maart 2025
Miri. - N 05° 00’ 192 E 114° 27’ 420
Verbaasd van een te snelle klok blijkt het ineens 12.30, tijd om te vertrekken. Het hoogwater zou vanaf 12.00 hoog genoeg zijn om de Queen B zijn vrijheid te geven na een 5 maanden opgesloten te hebben gelegen. Tegen beter weten in vertrekken want de weersomstandigheden zijn niet ideaal. We willen weg want voor de komende twee weken blijft het weerbeeld hetzelfde en de afspraken die we gemaakt hebben in Kota Kinebalu staan er ook al een tijdje en willen ruim voor de 14e maart in de haven liggen om opstapper Monique te verwelkomen.
Het bericht dat we welkom zijn in de haven Marina Sutera is een onverwachte meevaller zodat een verplichte wachtstop onderweg niet nodig is. De lijntjes zijn gemakkelijk los en varen met een zwier achteruit richting de passage. Dit gaat gemakkelijk met ruimte genoeg onder de kiel en hadden dus veel eerder kunnen vertrekken.
De motor zoemt tevreden en vertoond deze keer geen nukken en dat valt alweer mee. De boorplatformen liggen in clusters bij elkaar en de fakkels geven het een bijzonder gezicht. De platformen zijn met de kust via olieleidingen verbonden zodat er niet veel scheepvaartverkeer nodig is en treffen weinig scheepvaart in een rustige kalme zee.
De twee witte hoteltorens blijven lang in het zicht, de motor geeft een sonoor geluid en varen recht tegen de noordenwind in. Deze is niet voorspeld en wachten maar af wat het gaat worden. In het ergste geval zal het 170 mijl motoren worden en stel me daarop in. Dat scheelt een hoop ergernis want elk uur dat we kunnen zeilen is een meevaller.
De avond valt over ons heen met afwisselende donkere en helderwitte wolken. De witte wolken klimmen tegen de berghelling op en in de verte weerlicht het van onweer. Gelukkig gaat al het gedonder aan ons voorbij en houden koers met behulp van de kleine stuurautomaat. Plots steekt een bevoorradingschip met hoge snelheid over, vlak voor de boeg van de Queen B. Niet gezien en ook de AIS, die overigens behoorlijke kuren heeft, signaleert het schip niet. Dit zijn de waarschuwingen dat het gevaar er altijd is en meestal op een onverwacht moment. De maan komt op en laat een halfrondje zien met een melkachtig wit licht en de wolken eromheen kleuren zachtroze. Na de eerste cluster komt er een lange sliert van stalen werkeilanden waar de vele lichten er grote kerstbomen van maken. De wind draait langzaam van Noord naar Oost, niet gunstig maar het klopt met de weersverwachting en na de oostenwind komt de zuidwesten luchtstroom. De boordmaaltijd is een onovertroffen pastamaaltijd van Jacqueline met koffie toe.
De avond glijdt probleemloos aan ons voorbij maar blijf wel extra op mijn hoede door de wisselende werking van de AIS.
Dromenland
Dinsdag, 4 maart 2025.
Miri
Nog steeds geen groenlicht van Kota Kinabalu of we welkom zijn in de haven. Met een rondje informeren zou het volgens de collega’s mogelijk zijn om bij één van de eilanden in de buurt van de Marina te kunnen ankeren. Steeds meer berichten zijn negatief over het ankeren bij Labuan. We besluiten Labuan over te slaan en proberen in de buurt van de Sutera haven een plekkie te vinden. De Sutera haven blijkt een mooie haven te zijn met resort, restaurants en golfbaan. En met dat idee om daar te liggen zijn we blijkbaar niet de enigen want de haven blijkt vol te zijn.
Met de beslissing voor vertrek moet er veel georganiseerd worden voor wat betreft papierwerk. De eerste stap is de havenmeester, de nota februari en de paar dagen in maart. Er ontstaat wat geharrewar over wat wel en niet betaald is maar een overzicht van de visa geeft al snel aan dat wij het goed hebben. De nota valt mee in vergelijk met de nota die in eerste instantie is gepresenteerd. Kapitein Arifin komt erbij en heeft meer dan goede zin vandaag. Met gloed weet hij te vertellen dat hij 2 maanden in Amsterdam en Rotterdam is geweest. Met glimmende ogen verhaalt hij over het bezoek aan Oerol op Terschelling. Really weird these people, was één van zijn reacties. Hij brengt ons als extra service met de auto naar de Havenautoriteit van Miri. Formeel aanmelden en naar de tweede etage. In de gezamenlijke kantoorruimte zit ik met verbazing te kijken naar het absolute nietsdoen van de heren ambtenaren. Slapen op het buro, teksten met telefoon en uitgebreid kletsen onder elkaar. Desinteresse voor de omgeving en als wij ons aanmelden moet er iemand van ver komen om de documenten te controleren en vertrekmelding te maken. Ik vraag aan de dienstdoende ambtenaar waar de volgende stap is en hij wijst op mijn telefoon het adres waar we moeten zijn. Met de Grab bestel ik een rit maar deze blijkt 35 Ringit te kosten (7 Euro). Veel te veel voor deze kant van de wereld maar boek toch maar.
De Grab-chauffeur vraagt of wij naar Brunei willen. Nee, zeg ik, graag naar de immigratie en douane. De man aarzelt en ik kijk voor de zekerheid nog eens de website na. Inderdaad is er ook nog een tweede immigratie en dat gebouw herken ik van enkele maanden geleden. De dame van de wachtpost van in en uitgaand verkeer, ligt in diepe slaap en tik tegen de raam. Verlegen schrikt ze wakker en wijst ons door naar het kantoor van de immigratie. Deze blijkt gesloten vanwege de lunch en pas open om 14.00 uur. Dat had zij ons ook wel eerder kunnen vertellen maar bij het verlaten van het terrein blijkt ze weer in slaap gevallen. We laten haar maar in het dromenland verdwaald raken.
Hapje eten, boodschappen, nieuwe douchekop en gaan opnieuw naar de immigratie. De dame slaapt nog steeds en een assistent wijst ons door. De papieren zijn snel en correct ingevuld en driftig afgestempeld. Nu terug naar de uitgang en mevrouw ligt nog steeds op haar bureau te slapen. Die moet wel een heel zware nacht hebben gehad. Ben benieuwd hoe het met haar vent gaat vandaag. Bij de douane krijgen we het laatste papier maar met alle procedures zijn we te laat om vandaag te vertrekken vanwege het afgaande tij.
De planning van een tocht wordt op deze manier door anderen gepland. Terug aan boord word ik geconfronteerd met een druppelende douchkraan en met veel improvisatie repareer ik de binnenkant van de kraan met enkele rubbertjes uit de pakkingdoos.
Douchen en een goede reden om bij MyBeer een drankje en een hapje te doen. Ik kan geen document meer zien.
Blunders
Maandag, 3 maart 2025
Miri
Blunders maken we allemaal, en vaak vraag je af het effect positief of negatief is geweest. Het kan soms goed uitpakken of helemaal mis. Blunders van vandaag kunnen we de gevolgen nog niet overzien, denk hierbij aan Zelenski of Trump. Wie heeft de blunder gemaakt en wat zullen de gevolgen zijn?
Voor de grap zoek ik de grootste blunder van Sarawak op en krijg een verrassend antwoord:
De grootste politieke blunder in de geschiedenis van Sarawak wordt vaak beschouwd als de beslissing om in 1963 toe te treden tot Maleisië, in plaats van onafhankelijk te blijven. Oorzaken en redenen zijn: Onvoldoende inspraak van de lokale bevolking, veel Sarawakiërs waren niet op de hoogte of niet geraadpleegd over de toetreding tot Maleisië. Hoewel Sarawak oorspronkelijk autonomie werd beloofd, heeft de federale regering in Kuala Lumpur geleidelijk veel bevoegdheden overgenomen. De Maleisische federale overheid heeft meer invloed gekregen over natuurlijke hulpbronnen (zoals olie en gas), wat veel Sarawakiërs als oneerlijk beschouwen.
Sarawak is ondanks zijn natuurlijke rijkdommen (olie, gas, hout) minder ontwikkeld dan West-Maleisië. De inkomsten uit olie en gas gaan grotendeels naar de federale regering, en Sarawak krijgt maar een klein percentage terug.
Voor de toetreding was Sarawak grotendeels multicultureel en seculier. Na de toetreding heeft de islamisering en het groeiende politieke overwicht van etnische Maleiers geleid tot spanningen met de inheemse en Chinese gemeenschappen.
Brunei en Singapore als vergelijkingen. Brunei weigerde toe te treden tot Maleisië en behield zijn rijkdom en onafhankelijkheid. Singapore werd uit Maleisië gezet in 1965 en ontwikkelde zich sindsdien tot een van de welvarendste staten ter wereld. Veel Sarawakiërs geloven dat Sarawak ook beter af had kunnen zijn als zelfstandige natie. Tegenwoordig is er een groeiende beweging in Sarawak voor meer autonomie of zelfs onafhankelijkheid, aangewakkerd door frustraties over economische ongelijkheid en federale inmenging. Dit maakt de toetreding in 1963 een van de meest controversiële en mogelijk grootste politieke blunder in de geschiedenis van Sarawak.
Zo zie je maar weer dat gezamenlijk en zogenaamd verenigd optreden niet altijd de beste manier is.
Bij de Queen B staat alles in het teken van vertrekken ondanks dat we nog geen antwoord hebben gehad van de Marina in Kota Kinabalu. Boodschappen halen, zonneschermen bij de zeilmaker ophalen, AIS repareren, windvaan op de Hydrovane, diesel tanken, achterkajuit inladen, steiger vrijmaken. Motor proefdraaien, olie peilen, stuurautomaatje in werking stellen. En dat bij temperaturen van 32 en 33 graden.
Tegen 16.00 bel ik toch nog maar even naar de havenmeester van de Marina in KK en die blijkt het heel druk te hebben. Morgen om 10.00 uur terugbellen voordat hij zeker is van een plaats. Dit zet een streep door de rekening en moeten maar weer eens aan ons plan schaven. Een optie is om te ankeren in Labuan of Tiga en wachten op plaats in de Marina. We zullen morgen afwachten voor een definitief plan.
Douchen op de steiger om het lui zweet weg te spoelen en drinken een biertje in Ming café. Bij de Japanner om de hoek van de haven een heerlijk verrassende maaltijd. Die keuze was in ieder geval geen blunder.
Verstop-Chinees
Zondag, 2 maart 2025
Miri
Een bekende fabel uit Sarawak, Maleisië, is het verhaal van "Si Kancil en de Krokodillen". Dit verhaal draait om Si Kancil, een slimme en ondeugende kleine muishert, die vaak voorkomt in de volksverhalen van Zuidoost-Azië. Op een dag wilde Si Kancil de rivier oversteken, maar het water was diep en vol met hongerige krokodillen. Hij wist dat hij niet zomaar kon zwemmen zonder opgegeten te worden, dus bedacht hij een list. Hij riep de leider van de krokodillen en zei: O, machtige krokodillen, de koning van de jungle heeft mij gestuurd om jullie te tellen. Hij wil weten of jullie met genoeg zijn om een groot feestmaal te houden. De krokodillen, trots en nieuwsgierig, wilden graag meetellen. Si Kancil vroeg hen om op een rij te gaan liggen, van de ene oever naar de andere, zodat hij over hun ruggen kon lopen en hen één voor één kon tellen.
Toen alle krokodillen netjes op een rij lagen, sprong Si Kancil op de rug van de eerste, en telde luid: "Eén, twee, drie..." terwijl hij over hen heen liep. Bij de laatste krokodil, dicht bij de overkant, sprong hij vrolijk op het droge en riep:
"Bedankt, domme krokodillen! Ik hoefde jullie niet echt te tellen, ik wilde alleen maar de rivier oversteken!" De krokodillen waren woedend, maar het was te laat—Si Kancil was al veilig aan de overkant.
Deze fabel laat zien dat slimheid en vindingrijkheid belangrijker kunnen zijn dan brute kracht. En dat geldt ook voor mij! Gilbert poetst terwijl ik de slimme klussen kan doen. Genua in de mast en stuur Jacqueline in de mast om de bakstag vast te klikken in de uitsparing. Aansluiten van de stuurcomputer maar nu laat mijn slimmigheid me in de steek. Ik krijg het netwerk niet aan de gang. Dan maar de Nederlandse gerafelde driekleur goed ophangen. De bovenste bevestiging is losgeraakt zodat we hier het boerenprotest terugdraaien. Voor Sarawak is het onschuldig maar in Nederland had het invloed op de politiek en heeft het de fundamentele problemen rond stikstof extra op de kaart gezet.
Na een middagrustmoment met veel afgewerkte klussen nemen we de taxi en gaan naar Ming café voor een biertje en plannen ons vertrek voor aanstaande dinsdag. Bij een Chinese achteraf restaurant een zogenaamde “Verstop-Chinees” eten we een heerlijke maaltijd tussen de families die vaak ongeïnteresseerd voor elkaar hun maaltijd gebruiken. Wij genieten ervan.
Troosten helpt niet
Zaterdag, 1 maart 2025
Miri
Gilbert meldt zich aan bij de Queen B om enig poetswerk te doen. Ik kan het niet laten om me met allerlei klussen en ook het poetswerk bezig te houden. In plaats van een beetje ontlast worden van de zware klussen blijf ik veel te druk doende en moet me dwingen om niet het werk van Gilbert over te nemen. Dan maar adviseren en andere klussen aanpakken zoals het roer van de windvaan plaatsen, de Hydrovane afmaken en het spannen van het doek, de tweekleurenlicht op de preekstoel plaatsen. En nu wel groen aan stuurboord en niet andersom. Het zijn klussen die voortvloeien uit de schade op Tioman.
De aangroei van de lijnen schrapen en in een emmer met sop weken en schoonborstelen. Het is al snel 12.30 en ik vergeet de tijd. Gilbert zegt te gaan lunchen en ik laat ook de klussen voor wat ze zijn en blaas uit in de kuip. Jacqueline maakt van de nasimaaltijd van gisteren een maaltijdsoep welke me prima smaakt.
Om halftwee komt Gilbert terug met een bak regen zodat we besluiten om morgen verder te gaan. Ik rommel nog wat op de steiger en ruim de spullen op. In de kuip heerlijk genieten van de omgeving en ga rond 15.00 een wandeling maken door de haven. Een prakkezeer moment op de pier waar onverwacht meer wind staat dan verwacht. Kunnen we toch gaan zeilen als we vertrekken? Wanneer is het beste om te vertrekken? Veel wind zal er niet zijn, maar er is wel noordenwind voorspeld voor zaterdag. Allemaal overwegingen om rekening mee te houden.
Het volgen van de media geeft vandaag veel vuurwerk en volg het nieuws met Trump en Zelensky. Ik raak maar niet uitgelezen op X wat voor mogelijke impact het kan hebben op de voortzetting of oplossing van de verschillende conflicten.
Bij Ming café een heerlijke dorstlesser en een prima bar maaltijd waar Jacqueline het niet kan laten om in tranen te raken. De soep wordt vaak niet zo heet gegeten als opgediend maar hier blijven de pepers genadeloos hun werk doen, koud of warm maakt niets uit. Troosten helpt niet eens.
Se Reveille
Vrijdag, 28 februari 2025
Kuching – Miri
Wat een tijd om een vlucht te plannen om 7 uur. De wekker geeft de tijd voor vertrek aan want we hebben maar weinig geslapen. Wakker maken hoeft niet en wij staan binnen een kwartier in de hotellobby voor het uitchecken. De taxi is besteld om 6 uur maar om halfzes staat er een oude, rood-gele auto voor de deur. Ik klop op het raampje en de taxichauffeur is niet blij dat we al klaar staan want hij had nog zo graag wat willen teksten. Vannacht hoorden we onweersbui overtrekken maar de regen is gebleven. Het asfalt glimt van het licht van de koplampen, de straatverlichting schudt met elke beweging de druppels op straat, plassen in de goten en het is heel rustig. Iedereen slaapt of is zich nog aan het uitrekken met een geeuw, Kuching se reveille en wij ook. De taxichauffeur straalt ongenoegen uit en ik weet nu al dat de hoofdprijs er aankomt. Vijftig Ringit in plaats van 35 Ringit. Ik haal mijn schouders op want om voor 15 Ringit (3 euro) stampei te maken heb ik op dit troosteloze uur geen zin. Mijn glimlach is wel op mijn gezicht als ik bedenk dat zijn liefje teleurgesteld heeft moeten wachten op antwoord en zoete woordjes.
In de hal worden we snel geholpen door een man die wel raad weet met de zelf check-in. Vervelend is dat deze paal alleen in het Maleis is en het gokken wordt voor het goede antwoord. Op het moment dat de foto op mijn paspoort door AI-generator omgezet wordt in een bejaarde Maleisiër met snor, heb ik de paal gemaand te stoppen en het maar aan de Chef van de luchthaven overgelaten. Twee brandende hete koffie in de hand en zien de wachtrij voor het vliegtuig al instappen. Het lijkt of iedereen veel te vroeg is vandaag. Een kwartier eerder dan gepland zitten we in het vliegtuig en komen 20 minuten eerder aan Miri.
Bij het taxi loket koop ik een ticket en worden naar een zonnige warme jachthaven gebracht waar de Queen B fris en monter aan de buitenkant op ons wacht. Toch komt de schimmellucht me tegemoet op het moment dat ik het luik open. Een tegenvaller na al het werk dat we gehad hebben. Een paar uurtjes slaap om bij te komen van de soepel verlopen reis gaan we op stap voor boodschappen. Geld halen, lunchen, zeilmaker, schoonmaakmiddelen voor de klus van morgen en de dagelijkse boodschappen. Armen vol met spullen en de Grab-taxi brengt ons tot bijna aan de boot. Gelukkig weinig sjouwen. Direkt daarna gaan we samen twee wasjes draaien bij de wasserette Dobi.
In de avond lekker aan boord blijven, maaltijd klaarmaken en genieten van de lichte bries die soms uit verschillende richtingen door de kuip waait. Heerlijk om aan boord te zijn ondanks al het gemopper van de voorgaande logs.
Straat-Chinees
Donderdag 27 februari 2025
Kuching
Het verhaal van Charles Brooke een jonge vent die met een zeiljacht, betaald door zijn vader, op ontdekkingsreis gaat naar Borneo. Hij landt in Kuching en treft een hoop tegenstellingen aan en weet door wat hulp van wapenbroeders de piraten uit Brunei te verslaan. De Rajah is hem dankbaar en biedt hem zijn land aan om het adequaat te besturen. Charles weet er een succes van te maken en steeds meer stamhoofden sluiten zich bij hem aan. Even een Chinese opstand tegen zijn beleid maar op het moment dat hij ze weet te verslaan omarmt hij ze door een plek in het bestuur te geven. De nazaten en opvolgers zetten zijn beleid door op de manier van Charles en er ontstaat een hechte samenleving in Sarawak waar de bsturende familie zeer geliefd raakt.
De stammenoorlogen en koppensnellers zijn nog wel even doorgegaan maar toen hij 1891 een regatta uitschreef voor roeiers, was er in eerste instantie achterdocht voor dit fenomeen. Verschillende inlanders bewapenden zich tot de tanden, maar toen de eerste regatta zonder conflicten, maar met een stuk meer onderling vertrouwenafgesloten werd werd de tweede regatta een veel groter succes en kwamen de verschillende bevolkingsgroepen verder met elkaar in contact. De regatta’s worden nog steeds elk jaar gehouden en je ziet, op veel plekken waar we geweest zijn, roeiers trainen om één keer per jaar te kunnen uitblinken. Sport als verbinding net zoals bij ons het voetballen.
Het Brooke museum is sober en veel tekst, maar wat een bewondering vat ik voor deze Engelse familie op. Zonder zich exorbitant te verrijken stonden ze vrije verhandeling van goederen en reizen toe. Ontwikkelden ze de infrastructuur, vrije scheepvaart en een eerlijke rechtspraak waar iedereen ook de Europeaan zich bij moest neerleggen. De vrouwen van de bestuurders Brooke pasten zich aan bij de vrouwen van de lokale bestuurders en konden op deze manier veel meer bewerkstelligen, dan de afstand van de collega-vrouwen in omringende landen. De Japanners gooiden met hun bezetting roet in het eten en was het land nagenoeg failliet en moest na de oorlog, min of meer gedwongen, een onderdeel van het Britse Rijk worden.
India werd in 1948 dekolonialiseerd en Sarawak werd in 1948 gekolonialiseerd. Hoe vreemd kan het gaan in deze wereld.
Het is drukkend warm vandaag en moet mezelf dwingen om niet rustig aan te doen en gaan in de middag op tijd naar de kamer waar ik een aantal thuisopdrachten via de email weet af te werken.
In de avond eten we bij het restaurant “de Junk” waar de Visschotel enorm is voor ons tweeën maar alles naar hetzelfde frietvet smaakt. Leuke omgeving om te eten, gezellig met elkaar, maar we hadden beter bij de eerste beste straatchinees onze hap kunnen doen.
Brooke periode
Woensdag, 26 februari 2025
Kuching.
Wat kan een heerlijke maaltijd bereid op de Franse manier hier extra smaken in Sarawak. Champignon-soep, Crêpe de Suzette en een keur aan wijnen. Voor ons eindelijk een koel glas witte wijn in een zogenaamd verwaarloosd gebouw, afgebrokkeld pleisterwerk, ruwe muren van baksteen en afgewisseld met moderne wijnrekken en een prachtige bar, geven dit geheel een moderne cosy uitstraling.
Een mooie afsluiter van de dag, een dag van vermoeiend lopen in de vochtige warmte maar wel een zeer leerzame dag. Een wandeling naar het Borneo Cultureel centrum waar een mooie collectie van oudheid middeleeuwse geschiedenis en het heden geëxposeerd wordt. De Brooke-periode, zal hier later wel op terug komen, bezorgt me een warm gevoel, hoe het ondanks het tijdgebonden autoritaire bestuur en arrogantie, ook anders kan. Brooke heeft ervoor gezorgd door iedereen respect te geven en gehoord te worden, een hechte samenleving te vormen. Drie uur heerlijk ontspannen rondwandelen in het museum. Ik raak niet uitgekeken en de tijd vliegt voorbij. Te veel om te vertellen, te veel gezien. Ik kom er nog op terug.
Met de lunchtijd een croissant met slagroom en drie aardbeien en kop koffie brengen mijn energie weer helemaal terug en wandelen verder door de stad welke steeds meer bijzonder wordt gevonden. Prachtige moskeeën, mooie gebouwen, levendige straten, geïntegreerde en toch aparte samenlevingen. Chinese wijk, Indiase wijk en de lokale bevolking leven in normale verhoudingen naast en met elkaar.
Klik en Go
Dinsdag, 25 februari 2025
Miri – Kuching
Via de berichtenservice weet ik een aantal poetsers te boeken voor zaterdag. Tijd om de weervoorspelling en de windrichting te bekijken. Het ziet er niet goed uit. De wind zal ons behoorlijk in de steek laten en weet nog niet of de komende maandag een goede tijd is om te vertrekken. Dan maar gewoon weer de draad oppakken met poetsen en het installeren van de meegenomen onderdelen.
Jacqueline blijft maar nieuwe kastjes uitladen en poetst als een bezetene. Ik doe het wat kalmer aan. Het lijkt zo simpel om een nieuw stuursysteem aan te leggen, met het zogenaamde klik en go systeem, maar de praktijk werkt anders. Nonchalant staat er beschreven dat er voor het kompas een ruimte gevonden moet worden van meer dan 1 meter van metaal zoals motor en/of elektriciteitskabels. Tja, dat is een uitdaging en probeer veel plaatsen in gedachte uit maar kom niet tot een goede oplossing. Een Eureka moment van omdenken lijkt plots de achterkajuit wel eens een mogelijke oplossing en is ook nog eens verrassend, dicht bij het besturingspaneel. Achterkajuit uitruimen, gaatjes boren, elektronisch kompas opbouwen en de kabel door het achterschot naar de generator kast brengen. Ik weet dat een kompas door de Chinezen uitgevonden is, en werkt met een gemagnetiseerde kompasnaald die naar het noorden wijst. Maar hoe werkt een elektronisch kompas? Deze maakt gebruik van een magnetometer, een sensor die het aardmagnetisch veld detecteert en de richting bepaalt ten opzichte van het magnetische noorden.
Het onderdeel van het kompas aangesloten met het klik en go systeem samen met het stuurpaneel is de volgende stap het uitlijnen van de hydraulische cilinder. De diverse onderdelen in pasvorm brengen zoals de platgedrukte contacten van de clutch schakelaar. Het is secuur werk en moet me dwingen om heel precies aan het werk te blijven. Het is snel opgeschreven maar ben er een hele tijd zoet mee en neem uiteindelijk wat rust om ons voor te bereiden op de trip naar Kuching.
Na een uurtje dutten in de kuip, verfrist het douchen en pakken de tas voor een vakantietrip in Kuching. De Grab-taxi brengt ons zonder problemen naar het vliegveld.
De aanwijzingen op het vliegveld zijn wat rommelig maar een medewerker van een concurrerende vliegmaatschappij zorgt ervoor dat we niet in de verkeerde rij gaan staan en zo op deze manier heel ontspannen in de wachtruimte een hapje kunnen eten. Een Indonesische schotel met nasi en kippenpoot. De reis loopt soepel en de taxi brengt ons in een andere wereld. Kuching, een echte stad met prachtig verlichte mooie gebouwen. Dit ziet er prima uit voor de ontdekkingen van morgen.
Jezelf belonen
Miri
Maandag, 24 februari 2025
Binnenlandse vluchten zijn hier goedkoper dan het huren van een auto zodat er al snel een beslissing is genomen voor een vlucht naar Kuching, de hoofdstad van Sarawak, 750 km zuidwestelijker dan Miri. Dat stelt gerust en de geplande trip naar Mulu park gaat door Jacqueline later ingevuld worden samen met Monique die even op bezoek komt. Dit allemaal gepland en geregeld gaan we weer snel aan de slag en ik houd me vooral bezig met het uitbouwen van de oude stuurautomaat om de weg vrij te maken voor een nieuwe meer geavanceerde. Nog rechtstreekser op het waypoint af of minder zwierend door het water? Ik moet de verkooppraatjes eerst maar eens bewezen zien worden. Stuurautomaat technologie heeft een hele ontwikkeling meegemaakt door de eeuwen heen, want van aan het roer staan word je erg moe van. Eerst de handmatige techniek zoals vastzetten van een roer, met behulp van keggen en wiggen, en/of een extra roeiriem erbij om het schip op koers te houden. In de 19e-20e eeuw ontwikkelde men de windvaan-gestuurde systemen. Lange afstandschippers en solo zeilers experimenteerde met de windvaanautomaten, vaak met een extra kleinroertje om het grote roer in een bepaalde stand te helpen om op koers te blijven. Hasler ontwikkelde in 1950 de eerste goed werkende windvaan en is de basis voor veel andere systemen. Rond 1970 en 1980 maakte men gebruik van hydraulische stuurautomaten samen met elektronica om het schip koers te houden. In 1980-1990 verschenen de elektrische stuurautomaten die gebruik maakten van gyroscopische en electronische kompasgegeven. De gekoppelde GPS systemen aan de koers verschenen rond 2000 en 2010. Moderne stuurautomaten gebruiken GPS en geïntegreerde navigatiesystemen om koerswijzigingen nauwkeurig te berekenen en uit te voeren.
AI en geavanceerde software (heden): Nieuwste stuurautomaten maken gebruik van AI om te anticiperen op wind- en stromingsveranderingen, en sommige zijn zelfs geïntegreerd met weersatellieten.
Hybride systemen: Moderne langeafstandzeilers combineren nog steeds windvaanstuurautomaten met elektronische stuurautomaten voor optimale efficiënt.
Zo nu begrijpen jullie direct wat voor een wereld een simpele stuurautomaat inhoudt en ga me nu bezighouden met de installering van een nu al verouderd systeem. De rug die alle draaiingen en vreemde houdingen moet accepteren protesteert op een bepaald moment flink maar ben al een heel stuk op weg om morgen de installatie uit te voeren. Terug inruimen van de spullen, Jacqueline blijft de kastjes uitsoppen en ont-schimmelen.
Na zware arbeid moet je jezelf belonen en gaan in de stad een biertje drinken bij Ming café en eten bij een plaatselijke familie chinees een heerlijk diner. De Grab brengt ons thuis en genieten van een kopje koffie in de kuip.
Bombardementen
Miri,
Zondag, 23 februari 2025
Met een zucht haal ik de koelkast uit de achterkajuit en sta al klaar met schroevendraaier om de beschermkappen van de elektronica los te schroeven. Even ter controle de stekker in het stopcontact en de koelkast werkt zoals vroeger. Dat is een meevaller maar een vreemde is dat de koelkast wel werkt op de 12 volt-plug van de kajuit maar niet in de achterkajuit. De stekker blijkt zeer selectief te zijn in het stopcontact en heeft te maken van de veerdruk tegen de zekering. Ik haal de stekker los en maak een aparte verbinding zodat er geen spanningsverlies kan optreden. Dit is een meevaller en ben blij met de gelukte reparatie.
Dan de stekker van de kookplaat vervangen. Er zitten wel heel dikke messing delen aan de stekker. Hier kan je hele stad mee in en uitschakelen terwijl er in de stekker twee iel dunne draadjes zitten. Erg overdreven en vervang deze met een gewone zoals wij in Nederland gewend zijn stekker en het Chinese apparaat werkt. Het ziet er goedkoop uit maar de pan wordt verrekkes heet. Ook geslaagd.
Ik ben moeilijk vooruit te branden en doe de dingen die ik moet doen en maan Jacqueline te stoppen om eens wat leuks te gaan doen. Rond 14.00 uur naar de Chinese tempel, maar eerst nog even wat eten. Prima lunch in een leuke omgeving en lopen naar de prachtig opgeknapte boeddhistische tempel
De Tua Pek Kong-tempel is de oudste Chinese tempel in de stad, opgericht in 1913. De tempel is gelegen naast de Miri Fish Market en heeft een rijke geschiedenis, waaronder het overleven van bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 2023 werd een 7 meter hoog standbeeld van Tua Pek Kong toegevoegd, dat wordt beschouwd als het grootste in Zuidoost-Azië. De tempel dient als een belangrijk cultureel en religieus centrum voor de lokale gemeenschap en trekt jaarlijks vele bezoekers. En nu komt bij mij ineens de vraag op: Wie heeft Miri gebombardeerd?
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Miri door verschillende partijen gebombardeerd. Aanvankelijk, op 8 december 1941, voerde de Britse Brooke-regering een 'scorched earth'-beleid uit door de olievelden en raffinaderijen in Miri en Lutong te vernietigen om te voorkomen dat ze in Japanse handen zouden vallen. Kort daarna, op 16 december 1941, landden Japanse troepen in Miri en namen de stad in zonder veel tegenstand. De volgende dag, op 17 december 1941, voerde een Nederlands watervliegtuig een aanval uit op de Japanse torpedobootjager Shinonome nabij Miri, waarbij het schip werd vernietigd en de volledige bemanning van 228 personen omkwam. Gedurende de daaropvolgende Japanse bezetting van 1941 tot 1945 werd Miri herhaaldelijk het doelwit van geallieerde luchtaanvallen, gericht op het verstoren van de Japanse olieproductie en militaire infrastructuur.
Vroeg terug aan boord eten we een stukje vis in een stille haven en genieten van de weerlichtende lucht ver van ons vandaan.
Zo saai als gras zien groeien.
Miri
Zaterdag, 22 februari 2025
Zo saai als gras zien groeien begint de dag. Ik kijk tegen de uitruiming van de achterkajuit op. Jacqueline is veel flinker dan ik en staat al snel met de handjes in het sop om de onderdelen uit de keuken en andere inhoud af te wrijven. Oogjes uitwrijven na het ontbijt en de krant en begin met tegenzin aan de achterruimte. Toch krijg ik er lol in want vind veel dingen terug die ik al lang verloren waande of niet meer met actieve beleving in mijn geheugen zat. De lege ruimte nodigt uit om de zijwanden te soppen, het houtwerk af te nemen en de kussens die door Jacqueline zijn behandeld weer terug te leggen. Dinghy, kano, gereedschap, voorraad onnodige en niet te missen in geval van nood aan hoekprofielen, rondhout, draadeinden en natuurlijk mijn boskapmes (nooit gebruikt maar ziet er wel heel gevaarlijk uit) evenzo het harpoen. Bij vertrek leek het harpoen me noodzakelijk maar dat is een stilleven geworden tot groot enthousiasme van de meest vervaarlijke vissen. Zo is er een café in Empel vlakbij ’s-Hertogenbosch dat de Lachende Vis genoemd wordt. Zolang de vissers in het café zitten gebeurt er voor de vissen niets bijzonders.
Snel de motor starten en deze slaat zonder enig probleem direkt aan. De duikers melden zich ineens aan voor de grote schoonmaak onder het schip zodat er op, en onder de Queen B grote bedrijvigheid is.
Tijdens de droogtijd van de kussens trek ik de diepvries naar me toe en schroef deze weer eens uit elkaar. Vervangen van de ventilator en zoek me razend naar de aansluitingen van de thermostaat. Er blijft niet veel heel van de binnenkant over en het bakje met schroeven raakt behoorlijk gevuld. Toch wijst het zichzelf en vervang de kapotte onderdelen en schroef de printplaten, beschermkastjes, tieribs en vasthoudschroeven terug op de plek en denk het met goed resultaat afgesloten te hebben. Hoe groot is de teleurstelling als het lampje groen blijft knipperen en de koelkast niet aangaat. Even rust geven en zet de kast terug op zijn plek. Inruimen gaat verder en rond 1600 uur is het genoeg. Weer een hele dag aan het schoonmaken en opruimen.
Ik beloof Jacqueline een Japanner in een grote mall. Het is even zoeken in de Bintang Mall, maar uiteindelijk lopen de bordjes met heerlijke hapjes aan de lopende band aan ons voorbij. En als je iets ingewikkelds besteld, stopt er een treintje met je gerecht net als de metro, bij het instappen exact op de goede plaats bij je tafel. Alles beweegt en maakt geluid. Prima gegeten en voelt is een hele belevenis. Bij een huishoudwinkel kopen we een kussen en een inductiekookplaat om minder gas te gebruiken. Gas vullen in bestaande kleine flessen is blijkbaar moeilijk beschikbaar en zal enig kunst en vliegwerk moeten toepassen om dit probleem aan te pakken.
Nu ik het zo opschrijf blijkt er weer veel gebeurd en dat geeft ook weer energie voor de voorbereiding van de leuke dingen die gaan komen
Gekoelde rode wijn.
Miri
Vrijdag, 21 februari 2025
De eerste nacht aan boord en voelt als een thuis. De ventilatoren ronken om de muggen op een afstand te houden en voor enige koelte. Het is moeilijk om in slaap te komen ondanks de wakkere vorige nacht. Om 09.00 uur stoot Jacqueline me weer aan om de dag aan te pakken en sleep me naar de tafel buiten voor een boterham kaas met een heerlijke koffie. De haven is in rust, een enkele keer is wat leven op de boten rond ons maar je moet het zoeken.
Het wasgoed wordt bij elkaar geraapt en met drie zakken wasgoed naar een MyDobi. MyDobi is een keten van goedkope wasmachines en droger die onze drie trommels verwerken met linksom en rechtsom bewegingen. MyDobi opende zijn eerste wasserette in 20215 in Miri, In 2021 breidde MyDobi zich snel uit en probeert met een keten aan wasserettes in Maleisië, Brunei en wat andere plaatsen in 2026 naar de beurs te gaan. Een mooie formule, wasgoed snel en goedkoop verwerkt en met een zeer eenvoudig systeem. Geen geklieder met zeep want dat is inclusief en prima gedoseerd.in plaats van drie tassen gaan we met gevouwen wasgoed die ineens in twee tassen passen terug naar de boot waar we bijna direct de Grab nemen om naar de supermarkt te gaan. Voor de lunch blijkt Ming Café gesloten en moeten we uitwijken naar een plaatselijk restaurant. Daar hebben we geen spijt van want ondanks het bestellen van medium porties krijgen we de tafel vol met heerlijke schotels en eten natuurlijk weer veel te veel. In de supermarkt de lokale boodschappen maar zeer vreemd is dat ze allerlei zware alcoholica hebben en rode wijn maar geen witte wijn. Je zou toch verwachten in deze warme contreien dat een heerlijk koel glas witte wijn in de smaak valt. Helaas en houden het maar bij een gekoelde rode wijn. Aan boord kan ik me niet inhouden om te wachten op het bezoek en begin alvast aan de watermaker om deze te spoelen. Dat loopt even mis want er blijkt een afvoerslang niet aangesloten en die spoelt het water via de afscheidingswand naar de vloer en sta al snel met de voeten in het water. Deppen en drogen hebben we afgelopen dagen wel geleerd zodat we nu maar opnieuw aan de gang gaan.
Kirk en Sue zijn een gezellig stel en drineken een glas samen en gaan in de avond naar de vrijdag borrel in de gemeenschappelijke ruimte. We raken al snel geïntegreerd. We komen tot rust maar smeden al diverse plannen voor de komende dagen.
Opnieuw schoonmaken
Miri
Donderdag, 20 februari 2025
Een rampnacht, de rugspieren protesteren, de jetlag speelt op en nog wat andere ongemakken, de nachtelijke uren glijden in een traag tempo voorbij. Rond halfvijf vallen de ogen dicht en schrik om 09.15 uur wakker. Het is dat Jacqueline het wel genoeg vond want anders was ik gewoon door blijven slapen. Toch fris en monter aan het ontbijtbuffet en verwonder me aan de verscheidenheid van het eten. Overdaad schaadt de mens, maar je moet een aanspraak op de persoonlijke discipline doen om niet te veel te eten. Overigens is het ontbijt een prima voedingsbodem om opnieuw een zware dag aan te gaan. Met de taxi terug naar de hunkerende Queen B. De geur is ondanks al het poetsen van gisteren nog niet uit de kajuit en gaan maar gewoon aan de slag. Opnieuw schoonmaken, van alles wat los en vast zit.
Rond 1400 uur zijn de voorpunt, wc en de kajuit schoon verklaard en begin met een eerste aanzet aan de achterkamer. Wel heb ik me voorgenomen om me niet zo uit te sloven zoals gisteren en heb het tempo omlaag geschroefd. Koffiezetten nadat het gas aangesloten is, de vriezer en koelkast aan. Het wordt steeds leefbaarder en krijg er weer plezier in. Jacqueline houdt zich bezig met de kussens, het bed en het beddengoed. Ook voor haar een hele klus want het matras is een onhandelbaar ding, het wollen onder-matras wordt loodzwaar nadat het zich volgetrokken heeft met een mengsel van chloor en water. Schoonspoelen en ophangen in de brandende zon. Het is warm buiten en alle plekken waar de huid getoond wordt aan de zon verbrand bijna direct.
Op de steiger het zweet en de geurtjes afspoelen met lauwwarm water. De omgevingstemperaturen zorgen ervoor dat het zogenaamde koude water uit de kraan warm is. Boodschappen halen voor het ontbijt morgen en drinken een biertje in Ming café. De barfood maaltijd is uitstekend en de bediening staat in positief contrast met de bediening in het luxe hotel van gisteren.
Het is heerlijk om in de avond in de kuip de dingen te doen die we normaal doen als we aan boord zijn.
Vegen, wrijven, natmaken, droogdeppen
Miri.
Woensdag, 19-februari 2025
Prima geslapen in het hotel en na het ontbijt nemen we de Grab taxi naar de supermarkt voor een lading schoonmaakmiddelen. Terug aan boord, eerst alle ramen open, de kussens en losliggende spullen de kuip in en gaan aan de slag met een doek en spons doordrenkt met azijn en water. Vegen en wrijven, krabben, natmaken en droogdeppen, de uren vliegen voorbij en het werk is niet alleen de binnenbetimmering maar ook de plafonds en zoals al gezegd alle losse spullen. Boeken, glazen, borden, brandblussers, veiligheidsmiddelen, versieringen, ze worden door de hand gehaald en schoongemaakt. Jacqueline grijpt haar kans om allerlei dingen weg te gooien. Kussens, hoezen, oude aangebroken verpakking met etenswaren, meel zo hard als beton. De vuilnisbak schrikt van de aktie en de deksel die de bak moet beschermen is al kapot. De kop op de bak geeft een sinister beeld. Kirk en Sue komen langs en tonen zich erg hulpvaardig. Ze bieden aan om een pasta maaltijd te maken, een luchtontvochtiger en zijn erg begaan met ons. Kirk en Sue, Amerikanen, hebben de boot gekocht van Jeff en willen hun schip terugvaren naar Australië. Later zullen we meer over hen te weten komen want ik heb ze uitgenodigd voor een vrijdagborrel. Het is veel werk en ondanks onze heftige inspanningen komen we er niet mee klaar zodat het verstandiger is om nog een nachtje hotel te boeken. De vermoeienissen en de stramme rug ontspannen en schoonspoelen in het grote zwembad. Mijn hart komt niet helemaal tot rust en krijg op deze manier de waarschuwing dat het tempo omlaag moet. Ik heb daar erg veel moete mee en wil maar doorgaan. Via de telefoon berichtenservice boek ik Kenya om de onderkant schoon te maken van de Queen B. Ik vraag nog hoe het zit met de krokodil maar die blijkt volgens hen met vakantie te zijn. Krijg als antwoord dat hij een rubberen pak aanheeft en dat het zo’n vaart niet zal lopen. Tja, ’s lands wijs, ’s lands eer.
De barlui maken er een puinhoop voor wat betreft de bestellingen en dit geeft nog eens etra ergernissen en kan me moeilijk inhouden om er wat van te zeggen. Mijn gezicht staat op onweer en directe confrontatie maar de rekening wordt met 30% verlaagd vanwege het ongemak. Ik als Nederlander ben natuurlijk helemaal om want voor korting moet je bij ons zijn.
Hé, ben je er weer?
Nederland – Sarawak Miri.
Dinsdag 18-februari 2025
Met een vriendelijke roep, Hé, ben je er weer, van het achterliggende schip voel ik me al snel weer thuis in Miri. Natuurlijk is het een dooddoener van een opmerking want hij ziet ook wel dat ik er ben. Toch is dit welkom een pleister op de wonde van het oerwoud aan schimmels die we aantreffen in de Queen B.
4,5 Maand niet luchten van de kajuit, in deze omstandigheden van tropische temperaturen. Schimmels in een afgesloten ruimte ontstaan voornamelijk door een combinatie van vocht, organisch materiaal en onvoldoende ventilatie. Schimmels groeien goed in een vochtige omgeving (70% of hoger). In een afgesloten ruimte kan vocht zich ophopen door een gebrek aan ventilatie. Organisch materiaal zoals hout, papier, stof en zelfs verf of lijm zijn heerlijke voedingsbodems voor deze ongenode gasten.
De bovenstaande receptuur heeft er voor gezorgd dat de binnenbetimmering van de Queen B een Dracula kasteel-sfeer oproept. De witte poeder van schimmels over de hele binnenbetimmering geven het een sinister aanblik en de stank is niet te harden. Met een snelle inspectie en wat wrijven over de vloer besluiten we toch maar voor een snelle boeking in een hotel om morgen het probleem aan te pakken
Jammer, na een voorspoedige reis, alle onderdelen verdeeld over twee koffers keurig aangeleverd bij de bagageband na een omzwerving van een kwart van de wereld. De twee grote pakketten met kussens en horren voor de bimini worden ook op dezelfde band aangeleverd. In het hotel spoelen we de teleurstelling van de schimmels weg met een biertje en vallen al snel in slaap door de lange reis.