Logboek 2020

Expeditie

Vrijdag, 17 januari 2020

 

 

Vistamar

 

 

 

Rond 09.00 uur word ik wakker gemaakt en schrik van de tijd. De laatste tijd is het of er een hand boven me wordt gehouden en val heerlijk weg. Dat is voor mij een zeldzaamheid en geniet ervan. Jammer dat de ochtend een eind op scheut is want koffie met ontbijt, internet, nieuws, slaan een gat in de dag. Deze dag gebruik ik om de radar aan te sluiten maar is tevergeefs geweest. Minutieus en precies gewerkt volgens mij maar bij het opstarten van de radar komt wel scherm echter geen draaiend beeld. Ik laat het nu even voor wat het is en ga over tot de andere soldeer klussen zoals de lampjes op de veiligheidmiddelen, de drijvende locatie lamp vast aan de hoefijzerboei, het lampje op de joon, de verzameling zaklampen. Doormeten van de batterijen want kapotte of legen “Pilen” daar heb je niets aan.

 

Kom vandaag niet van boord en ben het druk genoeg geweest toch blijft tijdinvulling veroorzaakt door het wachten op de onderdelen. Met pijn in het hart kijk ik naar de wind want die had ons zo ver weg kunnen blazen en nu is het afwachten of deze volgende weeg er ook nog is.

 

De satelliettelefoon testen en opstarten, de familie laten weten hoe het werkt en met welk nummer. Jacqueline is druk met routeplanning en komt met verschillende opties. Www.windy.com, de kaarten in het gemeenschappelijk lokaal, de boordbibliotheek moeten leiden tot een soort reisgids met veel onzekerheden. Mooi, en zeker nodig maar ik wil wel weer eens wat zien en stel voor om morgen naar Panama City te gaan voor de afleiding. De stad is niet spannend maar er zullen toch zeker nieuwe dingen te beleven zijn.

 

Veiligheidsmiddelen zijn niet alleen de lampjes vervangen maar zijn een onderdeel van een breed pakket waarin de volgende onderwerpen een belangrijke rol spelen: Stabiliteit van het schip zoals oprichtend vermogen, oceaanwaardig keuring zoals CE-A categorie, volledig afsluitbaar zijn met een goede zelflozende kuip, technische eisen voor de motor, brandstofvoorziening, elektrische inrichting, lenspompen, goedwerkende navigatiemiddelen en navigatie verlichting, staand en lopend want en het beslag in goede conditie, reddingsvlot, goed ankergerei en ketting, brandbestrijdingsmiddelen, grabbag, EHBO middelen, voedingsmiddelen, drinkwater, marifoon, satelliettelefoon, Epirb.

 

En dan hebben we nog niet over de vaardigheden van de bemanning en schipper gesproken, navigatiekennis, bemanningslijst, logboek, eigendomspapieren, zeeziekte, zwemvesten, kleding.

Nu dit allemaal opgesomd wordt besef ik dat je de hele dag bezig bent met veiligheid en dat onderhoud de sleutel is van je veiligheid. Het lijkt wel een expeditie.