Logboek 2020

Maandag, maar zeg je niet welke maandag

 

Vrijdag, 21 februari 2020

 

 

 

S 22º 29,435 W 106º 11.250 - S 23º 45,243 W 106º 58.803

 

 

Er zijn van die dagen dat het niet allemaal vanzelf gaat. Zo ook vandaag, een dag met schiftende en veranderlijke winden. Buien die overkomen met wind uit een totaal andere hoek zodat het behandelen van het zeil een samenvatting wordt van een zeilcursus: Hoe om te gaan met uw zeilen! Voordeel van het motoren van afgelopen nacht dat de accu’s vol staan, dat de watermaker extra water heeft geproduceerd.

 

In de nacht, rond 01 uur valt de wind weg en start een halfuur later de motor. Een kwartier later(01.45) laat de windmeter weten dat er wind is en gaat de motor weer uit. Zeilen gaat te allen tijde voor. In de loop van de dag contact gehad met de weerman en die geeft voor vandaag, zaterdag en zondag hetzelfde weerbeeld en pas maandag komt er meer wind. Dat zullen vervelende dagen worden want we hebben al rekening gehouden met de aankomst in de vroege ochtend van maandag maar dat zal nu wel dinsdag of woensdag worden.

 

De gedachtes gaan negatief op hol, echt schommelen en schudden van de Queen B is vervelend, de geluiden van de mast, het gekraak van het lummelbeslag maken het extra onrustig. Het geluid van de sonore motor laat de mens niet lekker slapen als je ernaast ligt. Met een glimlach laten we beiden niets aan elkaar merken en zeggen ter opwekking tegen elkaar, Dan maar een dagje langer op zee. De opmerking dat we maandag aankomen, alleen ik weet niet welke maandag doet verder zijn werk en er verschijnt weer een uitbundige glimlach.

 

Onder de uitgebalanceerde houding van lichtjes door de knieën de wilde en verwarde bewegingen op te vangen blijkt de gasklep niet meer te reageren en dooft het vuur. Met lifeline en een tas met gereedschap gaan we de gaskamer is. De gaskamer is een uitsparing in het dek met gasfles en de gasklep die vanuit de kajuit elektrisch te bedienen is. Bij het openen van de gasbun zie ik dat het zoute water zijn best heeft gedaan en het ijzer van de magneetklep is tweemaal zo dik geworden. Met wat kunst en vliegwerk de fles losmaken, de slangen van de nippels afschroeven en demonteer de gasklep. Terug de kuip in en zoek een reservegasklep.

Deze gaat er weer terug in en na een halfuur kunnen we weer aan de slag door voor het fornuis licht geknikt in de knietjes het maal af te maken. Bij het opstaan uit de avondwacht hoor ik een ondefinieerbare klop in de buurt van de motor en kan de oorzaak niet direct om de brullende krachtbron vinden. Het sonore geluid van de motor zelf, de oliedruk en koelwater temperatuur zijn in orde en laat het hierbij.

 

Met het geduldige zeilen afgewisseld met motorgebruik zetten we toch nog een 88 mijl op de klok. De verwachtte aankomsttijd wordt nu verschoven naar maandagmiddag.